مرکز مطالعات استراتژیک البرز

مرکز مطالعات راهبردی مطابق با اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله جمهوری اسلامی ایران

مرکز مطالعات استراتژیک البرز

مرکز مطالعات راهبردی مطابق با اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله جمهوری اسلامی ایران

مرکز مطالعات استراتژیک البرز

Center for Strategic Studies Alborz
مرکز مطلعات استراتژیک البرز، با همکاری متخصصین و کارشناسان ارشد و دکتری استراتژی و مدیریت در حوزه تجارت، منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات در سال 1385 تاسیس شده و بعنوان اتاق فکر گروه البرز در تهیه و تدوین کلیه طرح هاو پلان های تجاری شرکت ها و موسسات عضو گروه و جاری سازی اهداف استراتژیک و نظارت بر اجرای تحول و توسعه نقش بسیار موثر و پویایی داشته است.
این مرکز طی سال های گذشته با ارائه خدمت به موسسات دولتی و خصوصی و هلدینگ سعی داشته است نقش کوچکی در جهت دستیابی به اهداف توسعه ایران اسلامی در سند چشم انداز 20 ساله ایران 1404 ایفا نماید. ریاست این مرکز بر عهده دکتر سیامک عزیزی می باشد.
سایت حاضر برای نشر و توسعه مقالات، اخبار و اطلاع رسانی همایش های حوزه مدیریت راه اندازی شده است و امیداست مورد استفاده بازدیدکنندگان گرام واقع شود.
تلفن تماس : 22981922
فکس : 22938649
پست الکترونیک : alborzgroup.co@Gmail.com

پیوندهای روزانه
پیوندها

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر کرد:

شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران

  •  
تصویر شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران

 

پژوهش «شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران» سال 1391 و در دولت دهم به انجام رسیده و برای اولین‌بار منتشر می‌شود. در بخشی از این پژوهش آمده است: «در مورد حدود مسئولیت‌ها و اختیارات دولت (به مفهوم عام کلمه که ترجمه واژه State است) در مکاتب و دیدگاه‌های مختلف سیاسی، تفاوت وجود دارد. یک دیدگاه دولت را شری می‌داند که باید صرفاً امور ضروری را به وی محول کرد و دیدگاه دیگر، حدود مسئولیت‌ها و اختیارات دولت را کلیه امور سیاسی،‌ امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌داند. لکن تقریباً کلیه این مکاتب در یک موضوع متفق‌القول هستند که: «مهم‌ترین وظیفه دولت، ایجاد امنیت است.»»

 

در آموزه‌های اسلامی نیز برای دولت سه وظیفه اصلی «امنیت، عدالت و رفاه» برشماری شده است، امنیت ابعاد و وجوه متعددی دارد. از جمله امنیت داخلی، امنیت فرهنگی، امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی، امنیت دفاعی و امنیت اقتصادی از منظری دیگر، امنیت را می‌توان به دو حوزه امنیت منفی و امنیت مثبت یا سلبی و ایجابی تقسیم کرد، در رویکرد امنیت منفی که رویکردی سنتی است، امنیت با فقدان تهدید، تعریف می‌شود و مبنای اصلی آن نیز مقابله و حداکثر پیشگیری در مقابل تهدیدات است. لیکن در رویکرد امنیت مثبت، مبنای اصلی، تحقق اهداف و رسیدن جامعه به تعالی است. به هر میزان که از رویکرد امنیت منفی به امنیت مثبت گام برمی‌داریم، اهمیت مولفه‌های سخت‌افزاری امنیت کاهش می‌یابد و مولفه‌های نرم‌افزاری اهمیت بیشتری می‌یابد. مولفه‌های سخت‌افزاری امنیت، عمدتاً ناظر بر اقدامات فیزیکی، تقویت نیروهای انتظامی و امنیتی و نیز تقویت سیستم‌های قضایی است. لیکن مولفه‌های نرم‌افزاری، ابعاد مختلف و پیچیده‌ای شامل مشروعیت سیاسی، انسجام اجتماعی، توان سیاستگذاری و مدیریت، میزان جامعه‌پذیری، قدرت فرهنگی، سرمایه اجتماعی و... است. در بررسی‌های علمی و تحقیقی موضوع امنیت، رویکرد نظری غالب در کشور ما به لحاظ تئوریک، رویکردی غربی بوده است و عمدتاً تئوری‌ها و نظریه‌های غربی بدون تغییر و بومی‌سازی، مبنای اصلی طراحی چارچوب‌های نظری برای فعالیت‌های علمی و کاربردی در کشور است. درحالی‌که برای طراحی یک مدل مناسب و کاربردی برای امنیت در کشور،‌ ناچار هستیم که حداقل در سه حوزه اصلی زیر مطالعه و پژوهش فعال داشته باشیم و این سه حوزه را به تناسب، منسجم، پیوسته و مرتبط با هم پیش ببریم.

1- حوزه مطالعات اسلامی: متون اسلامی در مورد چیستی، چرایی و چگونگی تولید و حفظ امنیت، آموزه‌های قابل توجهی ارائه می‌کند که متأسفانه تاکنون چندان مورد پژوهش و تحقیق قرار نگرفته است.

2- حوزه مطالعات غربی: ما ناگزیر هستیم از دستاوردهای علمی غربی در طراحی مدل‌های امنیتی استفاده کنیم لیکن بدیهی است نظریات و تئوری‌های غربی به طور مستقیم قابل اعمال نیست بلکه باید از شاخصه و مؤلفه‌ها و مقتضیات اسلامی و بومی عبور کند.

3- حوزه مطالعات بومی: فرهنگ و جامعه ایرانی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که لزوماً طراحی هرگونه مدل و متعاقب آن شاخص‌گذاری باید با توجه به این ویژگی‌ها باشد.

با توجه به سه حوزه فوق، باید مدلی برای تأمین امنیت در کشور ارائه کرد و سپس برای اطمینان از کارکرد صحیح مدل مزبور، شاخص‌های راهبردی برای ارزیابی و کنترل آن طراحی کرد. بنابراین هر چند هدف اصلی این طرح ارائه شاخص‌های راهبردی برای ارزیابی و کنترل امنیت است لیکن پیش‌نیاز تحقق هدف مزبور، ابتدا طراحی مدلی از فرآیند سیاستگذاری و مدیریت امور امنیتی است.

 

برای مطالعه و دریافت متن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

دریافت متن کامل کتاب «شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران»