مرکز مطالعات استراتژیک البرز

مرکز مطالعات راهبردی مطابق با اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله جمهوری اسلامی ایران

مرکز مطالعات استراتژیک البرز

مرکز مطالعات راهبردی مطابق با اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله جمهوری اسلامی ایران

مرکز مطالعات استراتژیک البرز

Center for Strategic Studies Alborz
مرکز مطلعات استراتژیک البرز، با همکاری متخصصین و کارشناسان ارشد و دکتری استراتژی و مدیریت در حوزه تجارت، منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات در سال 1385 تاسیس شده و بعنوان اتاق فکر گروه البرز در تهیه و تدوین کلیه طرح هاو پلان های تجاری شرکت ها و موسسات عضو گروه و جاری سازی اهداف استراتژیک و نظارت بر اجرای تحول و توسعه نقش بسیار موثر و پویایی داشته است.
این مرکز طی سال های گذشته با ارائه خدمت به موسسات دولتی و خصوصی و هلدینگ سعی داشته است نقش کوچکی در جهت دستیابی به اهداف توسعه ایران اسلامی در سند چشم انداز 20 ساله ایران 1404 ایفا نماید. ریاست این مرکز بر عهده دکتر سیامک عزیزی می باشد.
سایت حاضر برای نشر و توسعه مقالات، اخبار و اطلاع رسانی همایش های حوزه مدیریت راه اندازی شده است و امیداست مورد استفاده بازدیدکنندگان گرام واقع شود.
تلفن تماس : 22981922
فکس : 22938649
پست الکترونیک : alborzgroup.co@Gmail.com

پیوندهای روزانه
پیوندها

آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۳ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی هدف گذاری شده)» طی نامه شماره ۱۴۳۸۷ در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۰۲ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۱/۲۴ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده (۳) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب،۱۴۰۳ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۳) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران موضوع برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون برنامه: قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳.

۲- دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع بند (پ) ماده (۱) قانون برنامه.

۳- رشد اقتصادی: رشد اقتصادی در چهارچوب اهداف کمی موضوع ماده (۲) قانون برنامه.

۴- برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی: سند راهبردی مشتمل بر برآورد منابع مالی مورد نیاز و نحوه تأمین مالی رشد اقتصادی هدف گذاری شده که سالانه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

۵- منابع تأمین مالی: کلیه ظرفیت‌های تأمین مالی داخلی و خارجی از جمله بازار سرمایه نظام بانکی سرمایه گذاری و تأمین مالی خارجی با رعایت اصل (۸۰) قانون اساسی، صندوق توسعه ملی، بیمه، مولدسازی و فروش اموال و دارایی‌ها، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای دولت، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، نهاد‌های عمومی غیر دولتی نظیر شهرداری‌ها و بنیاد‌ها و مشارکت عمومی - خصوصی و سایر منابع تأمین مالی.

۶- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

ماده ۲- در راستای اجرای این آیین نامه وزارت مکلف است:

۱- در طول سال‌های اجرای قانون برنامه هر ساله با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی در سال بعد را تدوین و تا پایان شهریور ماه برای تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید. دستگاه‌های ذی‌ربط مکلفند حداکثر تا پایان مرداد ماه هر سال، در راستای تدوین برنامه مذکور آمار و اطلاعات مورد درخواست وزارت امور اقتصادی و دارایی را با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱ در اختیار آن وزارت قرار دهند.

۲- در تهیه برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی موارد زیر را لحاظ نماید:

الف - برآورد میزان منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی هدف.

ب - پیش‌بینی سهم هر یک از روش‌های تأمین مالی.

پ - برآورد کسری منابع مورد نیاز جهت تحقق رشد اقتصادی هدف.

ت - تعیین روش‌های تأمین مالی کسری منابع مورد نیاز و الزامات مربوط و ارائه پیشنهاد‌های مشخص در این زمینه.

۳- گزارش عملکرد برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی را هر سه ماه یکبار بــه مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره- دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلفند به صورت فصلی و حداکثر پانزده روز پس از پایان هر فصل، اطلاعات عملکرد خود در راستای اجرای این آیین‌نامه را در اختیار وزارت قرار دهند. وزارت موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ضمن بررسی گزارش نسبت به رفع موانع فرایندی در چهارچوب قوانین و مقررات و در صورت لزوم ارائه پیشنهاد برای این منظور به هیئت وزیران اقدام نماید.

ماده ۳- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول سال‌های اجرای قانون برنامه و در راستای کمک به تحقق اهداف رشد اقتصادی مندرج در برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و پس از تأیید ارکان ذی صلاح خود نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نماید:

۱- نسبت به تعیین و اعلام میزان و سهم هر یک از منابع تأمین مالی بانکی شامل تسهیلات و ابزار‌های تعهدی از کل منابع بانکی به همراه مفروضات الزامات و محدودیت‌های اثرگذار بر تحقق ظرفیت‌های پیش‌بینی شده تا پایان مرداد ماه هر سال برای سال آتی به وزارت اقدام نماید.

۲- ظرف یک ماه پس از پایان هر فصل گزارش فصلی عملکرد موضوع این ماده در راستای تأمین مالی بخش‌های اقتصادی را به وزارت ارائه نماید این گزارش باید شامل تحلیل‌های دقیق از روند اعطای تسهیلات و سایر روش‌های مختلف نظیر تأمین مالی مبتنی بر واگذاری مطالبات (فاکتورینگ)، گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) داخلی و دلایل انحراف از اهداف برنامه تأمین مالی یک ساله اعلام شده توسط همان دستگاه باشد.

ماده ۴- شورای عالی بورس و اوراق بهادار در طول سال‌های اجرای قانون برنامه و در راستای برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی مکلف است:

۱- تا انتهای مرداد ماه هر سال، نسبت به پیش‌بینی ظرفیت جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه برای سال آتی منطبق با چهارچوب درخواستی وزارت اقدام نماید.

۲- مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر ظرفیت‌های پیش بینی شده برای جذب و تجهیز منابع از طریق این بازار مالی را به تفکیک هر ابزار/ روش تأمین مالی به همراه پیشنهاد‌های مشخص برای رفع محدودیت‌های مزبور به وزارت اعلام نماید.

۳- نسبت به ارسال گزارش فصلی عملکرد جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه ظرف پانزده روز پس از پایان هر فصل اقدام نماید این گزارش باید شامل تحلیل‌های دقیق از روند هر یک از عناوین جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه میزان تحقق نسبت به ظرفیت پیش‌بینی شده دلایل ایجاد انحراف از اهداف به همراه پیشنهادات اصلاحی باشد.

ماده ۵- سازمان برنامه و بودجه کشور در طول سال‌های اجرای قانون برنامه و در راستای برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی به صورت سالانه اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

۱- فهرست طرح (پروژه)‌های نیمه تمام ملی و استانی را به همراه میزان پیشرفت فیزیکی و مالی تهیه و با توجه به منابع مورد نیاز برای اتمام آنها را اولویت‌بندی نماید.

۲- گزارش‌های دوره‌ای تخصیص به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای میزان تحقق اهداف و دلایل ایجاد انحراف از اهداف را حداکثر تا پانزده روز پس از پایان هر فصل به وزارت ارسال نماید تا در گزارش مربوط به مجلس منعکس شود.

۳- با همکاری وزارت منابع و احکام قانونی لازم جهت تحقق اهداف برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی سالانه مصوب هیئت وزیران را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی و درج نماید.

ماده ۶- دستگاه‌های اجرایی مکلفند در طول سال‌های اجرای قانون برنامه و در راستای تدوین برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی مورد هدف به صورت سالانه اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- احصا و شناسایی ظرفیت‌های بلااستفاده و نیمه فعال بنگاه‌های بزرگ تولیدی طرح‌های تولیدی نیمه تمام و واحد‌های تولیدی راکد در بخش‌های صنعتی معدنی و تجاری با تأکید بر بازسازی و نوسازی واحد‌ها پیشنهاد الزامات تأمین مالی و برآورد منابع مورد نیاز.

۲- ارسال فهرست تفصیلی موضوع بند (۱) این ماده همراه با پیوست‌های تحلیلی و مستندات مرتبط به سازمان برنامه و بودجه کشور تا پایان فروردین ماه هر سال.

۳- ارائه گزارش‌های دوره‌ای تحلیلی از پیشرفت اقدامات میزان تحقق اهداف و و چالش‌های پیش روی طرح‌های مشمول این ماده به وزارت به صورت هر سه ماه یک‌بار.

ماده ۷- سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مکلف است:

۱- تا انتهای مرداد ماه هر سال، با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به ارائه عملکرد ارزش جذب تأمین مالی خارجی به تفکیک سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و تأمین مالی خارجی (فاینانس) و پیش‌بینی ظرفیت عناوین یادشده در جذب منابع برای سال آتی به همراه مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای جلب و جذب منابع منطبق با چارچوب درخواستی وزارت اقدام نماید.

۲- در راستای جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی اقدامات زیر را با رعایت ماده (۵) اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مصوب ۱۳۵۴ انجام دهد:

الف- ایجاد و فعال سازی کارگروه‌های تخصصی سرمایه گذاری خارجی با همکاری دستگاه‌های اجرایی.

ب - برگزاری نشست‌های دو یا چند جانبه با کارگزاری آژانس‌های تشویق سرمایه گذاری کشور‌های هدف.

پ- برگزاری کارگروه (کمیته‌)های مشترک با مشارکت بخش خصوصی (اتاق‌ها) و رویداد‌های دو جانبه معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران.

ت- پیگیری انعقاد و به روزرسانی موافقتنامه‌های تشویق و حمایت متقابل سرمایه‌گذاری.

ث- بازاریابی هدفمند و متمرکز فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه‌ای در کشور‌های هدف.

ج- ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی مستمر در بستر فضای مجازی در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی داخلی و بین‌المللی.

۳- نسبت به ارسال گزارش فصلی عملکرد ارزش جذب تأمین مالی خارجی به تفکیک سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و تأمین مالی خارجی (فاینانس) و اقدامات انجام شده (موضوع بند (۲) این ماده)، ظرف پانزده روز پس از پایان هر فصل اقدام نماید. این گزارش باید شامل میزان تحقق نسبت به ظرفیت پیش بینی شده و دلایل ایجاد انحراف از اهداف به همراه پیشنهادات اصلاحی باشد.

ماده ۸- صندوق توسعه ملی در طول سال‌های اجرای قانون برنامه و در راستای برنامه تأمین مالی رشد اقتصادی و با رعایت صلاحیت‌های ارکان خود، مکلف است:

۱- تا پایان مرداد ماه هر سال اطلاعات مربوط به پیش بینی ارزش تأمین مالی طرح (پروژه)‌ها توسط منابع آن صندوق را به وزارت ارسال نماید.

 ۲- گزارش اطلاعات مربوط به عملکرد فصلی در خصوص منابع مالی تخصیص یافته و میزان محقق شده را به وزارت ارسال نماید.

ماده ۹- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، ایران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور مکلفند سالانه نسبت به ارائه اطلاعات مربوط به برآورد میزان سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه /صندوق‌های بازنشستگی و مخارج عمرانی شهرداری‌های تحت نظارت خود برای سال آینده، تا پایان مرداد ماه هر سال اقدام نموده و گزارش عملکرد موارد مذکور و در صورت انحراف از مقادیر برآوردی دلایل انحراف آن را به صورت فصلی تا پانزده روز پس از پایان هر فصل به وزارت ارسال نمایند.